De nieuwste betuttelingsloot betreft het Leenvignet, verordoneert door de AFM.
Per 1 april 2009 zijn aanbieders, bemiddelaars en adviseurs van leningen verplicht om in hun reclame- uitingen te waarschuwen voor de gevolgen van lenen.
De AFM gaat controleren of bedrijven zich hieraan houden.
Het reclamebureau GfK Panel Services Benelux heeft een aantal zinnen en symbolen ontwikkeld voor de AFM.
Let op! Reclamebureaus kosten geld!
Tijdens een onderzoek onder ruim 750 consumenten kozen de meeste consumenten voor de zin “Let op! Geld lenen kost geld”.
Het symbool van een mannetje met een blok aan zijn been vinden zij het beste hierbij passen. Dit symbool maakt duidelijk dat een lening lasten met zich meebrengt en dat het een blok aan je been kan zijn als je er niet goed over nadenkt.
De verplichte waarschuwingszin “Let op! Geld lenen kost geld” moet worden vermeld bij alle leenreclames.
Na deze ongetwijfeld succesvolle actie, zullen er nog ongetwijfeld meer volgen.
Hier alvast een voorschotje:
Of deze:
N.B. De kosten van het AFM toezicht stegen in 2007 van € 73 miljoen naar € 82 miljoen. Het heeft helaas niet kunnen voorkomen dat we in 2008 in de kredietcrisis verzeild raakten. De kosten 2008 zullen dus nog wel harder stijgen. Over de begroting 2009 nog maar niet te spreken, die was medio februari 2009 nog niet eens gepubliceerd!
In tijden van crisis zou het verstandig zijn dat de AFM zich richt op haar primaire taken en niet op consumentenbetutteling.
In tijden van crisis zou het verstandig zijn dat de AFM zich richt op haar primaire taken en niet op consumentenbetutteling.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten